Pressemeddelelse
Odense, 26. marts 2020

Midt i coronakrisen: Odense Sport & Event leverede 2019-årsregnskab med fremgang på alle forretningsben

2019 blev et tilfredsstillende regnskabsår for Odense Sport & Event. Koncernen leverede fremgang på
alle sine fem forretningsområder.

Midt i en udfordrende coronakrise præsenterede Odense Sport & Event et 2019-regnskab med et overskud på 3.459.000 kr. Implementeringen af den finansielle rapporteringsstandard IFRS 16 påvirkede dog resultatet negativt med lidt over tre millioner kroner, så årets resultat for koncernen endte med et overskud på 425.000 kr. før skat, mens omsætningen steg med små 44 mio. kr. til 278 mio. kr.

Regnskabet blev præsenteret blot en uge efter, at Odense Sport & Event måtte afskedige 26 mennesker, der alle har del i den holdindsats, som overskuddet for 2019 er et udtryk for. Således leverede alle koncernens fem forretningsben fremgang, og den bedrift glæder direktøren i en udfordrende periode.

”Efter mange udfordrende år – og midt i en udfordrende tid – er jeg naturligvis rigtig glad for, at vi i 2019 ender med et overskud. Det har krævet hårdt arbejde igennem nogle år, og derfor er det selvfølgelig glædeligt at se, at det har givet resultat. Kigger man lidt dybere ind i tallene, glæder det mig specielt, at vi har fremgang på alle vores fem forretningsben i et år, hvor vi samtidig har implementeret en ny strategi. Dermed har vi skabt et godt fundament til at skabe yderligere vækst i fremtiden, selv om den øjeblikkelige situation naturligvis sætter fremdriften lidt på pause,” siger Enrico Augustinus, adm. direktør i Odense Sport & Event.

Fodboldflagskibet tilbage i top seks
For Odense Boldklub blev 2019 et godt år. Således lykkedes det for ’de stribede’ at sikre sig en plads i mesterskabsslutspillet via en flot tredjeplads efter grundspillets 26 runder. I sidste ende opnåede OB en femteplads, som betød, at såvel tv-indtægter som placeringsbonus blev højere end forventet.

De gode præstationer på banen kunne også ses på tilskuerpladserne og hos sponsorerne. Tilskuergennemsnittet i 2019 steg med over 60 procent i forhold til året før, hvilket var den højeste stigning i 3F Superligaen. Og nyt sponsorprogram og tilgangen af nye sponsorer betød, at den del af fodboldbutikken kunne notere en stigning på mere end 10 procent.

Der blev også investeret i fremtiden i løbet af 2019 – både i akademiets muligheder for at udvikle spillere til superligamandskabet og i faciliteterne i Ådalen, hvor byggeriet af det nye Superligahus gik i gang. Det forventes at stå færdigt i løbet af sommeren 2020.

Stor fremgang for hoteller og catering
Hotel Odeon, der åbnede i oktober 2018, brugte 2019 til for alvor at etablere sig som Odenses nye designhotel med 234 værelser. Og kunderne er meget tilfredse. På hotels.com har gæsterne vurderet hotellet til et 9-tal, som betyder, at Hotel Odeon er det hotel i Odense, der har den højeste kundetilfredshed. Også hotellets restaurant, H.C. by Meyers, er blevet godt modtaget af odenseanerne og hotellets gæster.

Koncernens andet hotel, Hotel Odense ved Odense Congress Center, kan også se tilbage på et godt 2019 og leverede således sit bedste resultat i hotellets levetid. Samlet set valgte 80.000 mennesker at sove på et af de to hoteller i løbet af 2019.

Cateringvirksomheden Kai Thor udviklede sig positivt og endte med sit bedste resultat nogensinde. Fremgangen kom både fra virksomhedens frokostordning og event food, ligesom kantinedriften for en stor, international kunde bidrog markant til resultatet, der før skat steg med 38 procent i forhold til 2018.

Fra minus til plus på events og musik
På samme måde som koncernen vendte røde tal til sorte, lykkedes det for både Odense Congress Center og Live Culture at vende underskud til overskud i 2019.

Kongrescenterets høje aktivitetsniveau bød blandt andet på forårets udsolgte VVS-messe med 212 udstillere og rekordhøjt deltagerantal samt efterårets e-sport-event ODINCON, der løftede antallet af besøgende fra 20 til 26.000. De to events var stærkt medvirkende til at vende underskuddet fra 2018 til et overskud i årets regnskab.

Live Culture bidrog også med et overskud og havde i løbet af 2019 mere end 116.000 publikummer til deres mange arrangementer. Et af årets højdepunkter var heldagsfestivalen på Valdemars Slot i august, som bliver endnu større i 2020, men også de store koncerter i Jyske Bank Arenaen med Nephew, Anne, Sanne & Lis og The Minds of 99 hørte til højdepunkterne.

Godt fundament som afsæt til vækst i fremtiden
De mange positive elementer i de enkelte forretningsben glæder OS&E-direktøren, selv om det gode fundament for fremtidig vækst lige nu overskygges af coronakrisen. Alligevel ser OS&E-direktøren optimistisk ind i fremtiden – også fordi, at det takket være regeringens hjælpepakker til erhvervslivet var muligt for OS&E at fastholde næsten 90 procent af medarbejderne, da man i sidste uge afskedigede 26.

”Det bedste ved 2019-resultatet er i virkeligheden, at alle vores forretningsben formåede at skabe stærke resultater. Højere tilskuergennemsnit på stadion, mange gæster på vores hoteller, Kai Thors bedste resultat nogensinde og sorte tal hos både Live Culture og Odense Congress Center er blot nogle af årets gode historier, og så er det sket i et år, hvor vi med ny strategi og nye retninger for vores fem forretningsben har fået skabt et stærkt fundament for de kommende år,” siger Enrico Augustinus og tilføjer:

”Nu har vi fået skabt en forretning i god balance og et godt fundament for yderligere vækst. Desværre ser vi aktuelt ind i en ekstraordinær situation, som kan påvirke vores omsætning på flere parametre. Derfor er jeg også lige nu forsigtig med at have forventninger til årets regnskab. Til gengæld tror jeg på, at vi fra 2021 og frem vil se en fortsat positiv udvikling.”

Som led i den nye strategi er det blevet besluttet at gøre Odense Sport & Events bestyrelse lidt mindre for i stedet at styrke de enkelte enheders bestyrelser med specialister. I den forbindelse er Live Cultures bestyrelse på plads, mens OS&E i øjeblikket er i proces med at finde en ekstern kandidat til Kai Thors bestyrelse.

Samtidig er Bent Jensen og Frank Sørensen efter en stor indsats og mange års kompetent sparring trådt ud af Odense Sport & Events bestyrelse.

Nøgletal Odense Sport & Event:

Mdkr. 201920182017
Omsætning278,2 mio.234,4 mio.212,7 mio.
Resultat af primær drift (EBIT)11,7 mio.-38,8 mio.-9,8 mio.
Resultat før skat425.000-48,8 mio.-19,8 mio.
Antal medarbejdere234231216

 

Om Odense Sport & Event
Odense Sport & Event A/S blev stiftet den 1. maj 2006 som en fusion mellem Odense Congress Center A/S og Odense Boldklub A/S. Selskabet ejes af en række private investorer. Godt et halvt år efter fusionen ekspanderede selskabet yderligere med købet af koncertbureauet JVB Concerts (nu: Live Culture) og i 2013 blev Odense Eventyr Golf føjet til paletten, mens 2016 introducerede cateringfirmaet Kai Thor A/S til OS&E-familien. I oktober 2018 åbnede Odense Sport & Event officielt Hotel Odeon med 234 af byens mest eksklusive værelser og restaurant H.C. by Meyers i hjertet af Odense.