Pressemeddelelse
Odense, 25. marts 2021

Oplevelsesindustrien er ramt: Odense Sport & Event leverer årsregnskab med tydelige spor efter corona-krisen

Regnskabsåret 2020 bærer præg af et år med aflysninger, nedlukninger og manglende tilskuere. Trods det svære år ser Odense Sport & Event fremad med stor opbakning fra ejerkredsen.

2020 blev året, hvor mange brancher måtte helt i knæ. Hos Odense Sport & Event bød årets første to måneder på en fortsættelse af den stærke udvikling, koncernen oplevede i 2019. Strategien og succesen fra 2019 måtte dog hurtigt vige, da hele landet blev ramt af nedlukningen i midten af marts.

Koncernens fem forretningsben blev ramt hårdt af nedlukningen. Pludselig stod de alle uden en indtægt, og den succesfulde strategi blev foldet sammen og lagt i skuffen.

– Det var noget af en mavepuster. Vi var netop kommet ud af et år med stor fremgang, og der var et stærkt fundament for yderligere vækst i 2020. Det ændrede sig drastisk med nedlukningen og de efterfølgende restriktioner. Oplevelsesindustrien fik et kæmpe slag, og konsekvensen for koncernen var brutal. Vi står nu med en omsætning, der er mere end halveret, siger Enrico Augustinus, adm. direktør i Odense Sport og Event.

Regnskabet for 2020 taler sit tydelige sprog. I 2019 steg omsætningen i koncernen med 44 mio. kr., og i 2020 styrtdykkede omsætningen med -154 mio. kr. Årets resultat før skat landede på -34,1 mio. kr. med en omsætning på 124 mio. kr. Til sammenligning røg omsætningen i 2019 op på 278,2 mio. kr.

Turbulent, men lærerigt 2020
Støtten fra regeringens målrettede hjælpepakker har været med til at sikre, at Odense Sport & Event ikke er sunket helt til bunds.

– Det har været et turbulent, men også meget lærerigt år. At håndtere en virksomhed under en pandemi, der lægger hele verden ned – det lærer du ikke på skolebænken. Pludselig skal du være omstillingsparat på et helt nyt plan og prøve at se fremad trods restriktioner og forbud, siger Enrico Augustinus.

Den kaotiske tid har været omskiftelig og fyldt med frustrationer. Det har tæret på koncernen, der flere gange har oplevet at måtte aflyse og skubbe store events i sidste øjeblik. Det mest frustrerende for Enrico Augustinus har dog været, at han har været nødt til at sige farvel til mange, dygtige medarbejdere. I alt er 55 medarbejdere blevet afskediget i Odense Sport & Event.

– Jeg har skrevet alt for mange afskedstaler i 2020. Det gør ondt helt ind i knoglerne at sige farvel til så mange kompetente og loyale medarbejdere. Vi har ikke bare mistet en masse viden og erfaring, men virkelig mange helt igennem gode mennesker, fortæller Enrico Augustinus.

Trods svær modgang har koncernens fem forretningsben alle klaret sig igennem krisen. De har stået overfor forskellige udfordringer og har måtte være fleksible, opfindsomme – men mest af alt: tålmodige.

Fodboldkampe uden fans på lægterne
For Odense Boldklub blev 2020 et meget anderledes år. For første gang nogensinde måtte ’De Stribede’ indtage banen og kæmpe uden opbakning fra tilskuerpladserne. Fans og sponsorer måtte tiljuble kampene i Superligaen – på afstand.

Teamet bag OB har arbejdet hårdt på at give fans og sponsorer nogle helt særlige muligheder og oplevelser i perioden, hvor de har måtte undvære fodbolden live. Med hjælp fra forskellige samarbejdspartnere har teamet løbende arrangeret events som visninger på storskærm i Jyske Bank Arena og virtuelt kick-off med spændende sports-personligheder.

På trods af det alternative fodbold-år har et stort antal sponsorer valgt fortsat at støtte op omkring holdet. Det er også lykkes at sætte gang i flere nye, større tiltag – heriblandt et stort partnerskab, med giganten Unisport, omkring salg af tøj og merchandise.

Selvom målet var top seks, nåede OB kun lige at snuse til toppen, da holdet sluttede som nummer syv efter en Europa League playoff finale. Til gengæld skrev U19 holdet historie, da de sikrede sig det danske mesterskab for første gang i 29 år ved at slå FC Nordsjælland hjemme i Ådalen.

Stor opbakning til musik og events trods aflysninger
Der var mange store oplevelser på plakaten hos koncertarrangøren Live Culture i 2020, hvor publikum blandt andet havde købt billetter til stribevis af sommerkoncerter i Landsbyen, heldagsfestivalen på Valdemars Slot samt masser af stand-up og store højdepunkter som Suspekt, Nik & Jay og Niels Hausgaard i Jyske Bank Arena.

Nedlukningen og det efterfølgende forsamlingsforbud betød, at Live Culture måtte arbejde på højtryk for at sikre, at det loyale publikum stadig kunne se frem til deres events. Mere end 40 koncerter og events blev aflyst og flyttet – men Live Culture har oplevet en kæmpe tillid og velvilje fra de mere end 30.000 billetkøbere, der med stor tålmodighed og samfundssind har valgt at overføre deres billetter til fremtidige datoer.

En hård tid for messer, konferencer og møder
Trods stor fleksibilitet og sikre rammer har Odense Congress Center været nødt til at aflyse en stor mængde møder, konferencer, messer og events. Corona-krisen satte tidligt sine tydelige spor, da landet lukkede ned kun to dage før, at Danmarks største outdoormesse, Jagt & Outdoor, skulle finde sted på OCC. Herefter fulgte en aflysning af Danmarks største Elektronikmesse, og et af årets helt store publikumsmagneter, gaming- og e-sportsmessen ODINCON, måtte også udgå, da det var umuligt at gennemføre med gældende restriktioner og udenlandske aktører.

De mange aflysninger og flyttede arrangementer har resulteret i, at OCC havde 7 måneder i 2020 på absolut laveste kapacitet, hvor sale, haller og konferencelokaler lå nærmest øde hen.

Udvikling trods afvikling for hoteller og catering
Trods et år med udfordringer havde designhotellet Hotel Odeon en stærk sommer med besøg af danske turister, der nød sommerferien på Fyn. Uagtet en svingende belægning hen over resten af året grundet restriktioner, er det lykkes teamet at fastholde positionen som ”byens bedste” hotel med en rating på 9.0 på hotels.com.

Koncernens andet hotel, Hotel Odense, har set sig nødsaget til at være lukket det meste af 2020 med en fortsat nedlukning i starten af 2021. Det er sket som et led i de store aflysninger af events på Odense Congress Center.

2020 blev året, hvor cateringvirksomheden Kai Thor tog et stort skridt ind i fremtiden med et nyt navn, ny ledelse og ny organisation. Under navnet Smag&Smil fortsættes den stolte tradition med mere end 45 års erfaring som leverandør af festmad og firmafrokoster til hele Fyn. Forretningen er samtidig blevet større, da den nu dækker over alle F&B-aktiviteter i Odense Sport & Event.

Stor opbakning til fremtiden i Odense Sport & Event
Trods et år fyldt med udfordringer ser adm. direktør Enrico Augustinus stadig enormt potentiale og vidstrakte muligheder i koncernen. Ejerkredsen i Odense Sport & Event er også positiv og har derfor valgt at foretage en kapitaludvidelse på 60 mio. kr. for at styrke virksomheden til fremtiden.

– Vi forlod 2019 med en forretning i god balance og et godt fundament for yderligere vækst. Vi er trygge ved strategien fra 2019, og vi ved, at den virker. Alle vores forretningsben skabte stærke resultater det år, og havde det ikke været for denne ekstraordinære situation, som COVID-19 har skabt, så havde 2020 været endnu et år med en positiv udvikling, fortæller Enrico Augustinus og fortsætter:

– Vi forventer, at en stor del af 2021 også vil være påvirket af den nuværende situation. Derfor håber vi på en fortsat støtte i form af regeringens hjælpepakker – derudover vil kapitaludvidelsen være med til at gøre en forskel. Vi ser derfor frem til et år, hvor det forhåbentligt bliver muligt igen at se fodbold på stadion, opleve store navne i Jyske Bank Arena og tage til messe på OCC, slutter Enrico Augustinus.

Nøgletal Odense Sport & Event:

Mdkr.202020192018
Omsætning124 mio.278,2 mio.234,4 mio.
Resultat af primær drift (EBIT)-24,1 mio.11,7 mio.-38,8 mio.
Resultat før skat-34,1 mio.425.000-48,8 mio.
Antal medarbejdere179234231

 

Om Odense Sport & Event
Odense Sport & Event A/S blev stiftet den 1. maj 2006 som en fusion mellem Odense Congress Center A/S og Odense Boldklub A/S. Selskabet ejes af en række private investorer. Godt et halvt år efter fusionen ekspanderede selskabet yderligere med købet af koncertbureauet JVB Concerts (nu: Live Culture) og i 2013 blev Odense Eventyr Golf føjet til paletten, mens 2016 introducerede cateringfirmaet Kai Thor A/S (nu: Smag&Smil) til OS&E-familien. I oktober 2018 åbnede Odense Sport & Event officielt Hotel Odeon med 234 af byens mest eksklusive værelser og restaurant H.C. by Meyers i hjertet af Odense.