Pressemeddelelse
Odense, 25. marts 2021

Sorte tal fra Odense Sport & Event

Odense Sport & Event kommer ud af 2021 med overskud på trods af et første halvår, der var voldsomt præget af corona.

Efter et første halvår, hvor alle koncernens fem forretningsområder var hårdt ramt af nedlukning og aflysninger på grund af COVID-19, lykkedes det i andet halvår at indhente det tabte og realisere et overskud efter skat på DKK 963.000,- .

Administrerende direktør Enrico Augustinus fortæller:

– Det har virkelig været et år i to halvdele – først skulle vi lukke ned på grund af aflysninger og forsøge at få så mange arrangementer som muligt flyttet til efteråret. Dernæst har vi fra sommerferien og frem kæmpet en brav kamp for at få ansat og indkørt nye medarbejdere, således at vi kunne levere alle de ydelser, som vore kunder gerne ville købe. Vores medarbejdere har virkelig bakket op om virksomheden og ydet en fantastisk og meget fleksibel indsats.

Travlhed over hele linjen
Odense Sport & Event består af fem forretningsben: Fodbold, Turisme (3 hoteller), Events (messer og konferencer hos Odense Congress Center og Nature Energy Park), koncerter fra Live Culture samt eventcatering og frokostordninger fra Smag&Smil.

Alle fem forretningsben har været med til at hente det positive resultat i hus: Ikke mindst hotellerne havde en særdeles flot sommer, med masser af danske turister. Travlheden fortsatte ind i efteråret, hvor Hotel Odeon satte omsætnings- og belægningsrekord både i september og oktober.

Igennem hele efteråret var der ligeledes et rekordhøjt aktivitetsniveau med stor efterspørgsel efter messer, konferencer, fester, koncerter, frokostordninger og fodboldbilletter, forklarer Enrico Augustinus:

– OB har, på trods af de skuffende resultater, hvor vi ikke nåede målet om en top-6 placering, haft stor fremgang i tilskuerantal, så opbakningen fra fansene har været enestående.

Endelig påvirker det store salg af Oliver Christensen til Hertha Berlin også resultatet i positiv retning.

Enrico Augustinus uddyber:

– Vi går pænt frem på både top- og bundlinje men, på grund af corona-effekterne, giver det ikke nogen mening at sammenligne resultaterne for 2020 og 2021. Det vigtige er, at vi har styr på vores forretning og stor tro på, at der ligger et kæmpe potentiale for at øge både aktivitetsniveau og bundlinje på alle de fem forretningsområder, vi beskæftiger os med. Det har vi i årets løb investeret betydelige beløb i at få til at ske, ligesom vi også har investeringsplaner for de kommende år, slutter han.

Ny strategi og store investeringer
Væsentlige initiativer og investeringer i 2021 har været:

  • Implementering af ny 5-årig strategi for OB og ansættelse af Björn Wesström som fodbolddirektør.
  • Ny forbedret fanzone.
  • OCC og Hotel Odense opnåede ultimo året den internationale Green Key certificering, så matriklen fremover kan byde på messer og konferencer til selv de mest klimaengagerede kunder.
  • Hotel Odense gennemgår en løbende modernisering og opdatering af værelser, restaurant og mødefaciliteter, og en udbygning med ca. 150 nye værelser er vedtaget og i proces.
  • Den 1. september overtog koncernen det eksklusive Hotel Stella Maris ned til Svendborgsund. Dermed forstærkes produktet til både erhvervs- og privatkunder.
  • OCC har investeret i nyt messeinventar og nyt AV-udstyr.
  • Live Culture har udviklet Olympen Live som en ny en-dags festival, der første gang afvikles ved Gymnastikhøjskolen i Ollerup den 20. august 2022.

Som en forberedelse til de kommende års investeringer har Odense Sport & Event i 2021 valgt at overgå til at bogføre koncernens ejendomme til konservativ markedsværdi. Dette har ingen indflydelse på årets resultat, men det medfører en opskrivning af koncernens egenkapital med næsten 100 millioner kroner, således at egenkapitalen nu er 207.804.000 DKK.

Om Odense Sport & Event
Odense Sport & Event A/S blev stiftet den 1. maj 2006 som en fusion mellem Odense Congress Center A/S og Odense Boldklub A/S. Selskabet ejes af en række private investorer. Godt et halvt år efter fusionen ekspanderede selskabet yderligere med købet af koncertbureauet JVB Concerts (nu: Live Culture) og i 2013 blev Odense Eventyr Golf føjet til paletten, mens 2016 introducerede cateringfirmaet Kai Thor A/S (nu: Smag&Smil) til OS&E-familien. I oktober 2018 åbnede Odense Sport & Event officielt Hotel Odeon med 234 af byens mest eksklusive værelser og restaurant H.C. by Meyers i hjertet af Odense.