Pressemeddelelse
Odense, den 22. marts 2019

Utilfredsstillende årsregnskab fra Odense Sport & Event

2018 blev samlet set et utilfredsstillende regnskabsår for Odense Sport & Event. På trods af en stigning i omsætningen og positive tendenser på flere af koncernens forretningsområder blev det samlede regnskab påvirket af flere faktorer, der fik stor negativ indflydelse på resultatet.

Regnskabsåret 2018 blev samlet set et utilfredsstillende år for Odense Sport & Event A/S. Koncernen kommer ud af året med et minus på 38 mio. kr. efter skat.

Årsregnskabet 2018 er påvirket negativt af flere enkeltstående faktorer. Herunder kan nævnes: Udskiftning i Odense Sport & Events direktion, ekstraordinære udgifter i forbindelse med en uoverensstemmelse fra 2017 om brugsretten til Arena Fyn, investeringer i AV-opgradering på Nature Energy Park samt en ekstraordinær nedskrivning på goodwill.

I Odense Boldklub blev der desuden skiftet cheftræner før kontraktudløb, og klubben nåede ikke kvalifikation til top-6. Derfor ender årsresultat 2018 utilfredsstillende, til trods for at nettoomsætningen i 2018 steg til 234 mio. kr. mod 212 mio. kr. i 2017.

– For flere af koncernens områder ser vi positive tendenser med høj aktivitet og fremgang. Vi er også tilfredse med, at vi igen i år ser en forbedring i omsætningen. Det kan dog ikke skjule, at vi samlet set kommer ud af 2018 med et utilfredsstillende resultat, som vi selvfølgelig langt fra er tilfredse med, siger adm. direktør i Odense Sport & Event, Enrico Augustinus.

Utilfredsstillende 2018 for Odense Boldklub
For Odense Boldklub blev målsætningen om en top 6-placering i sæsonen 2017/2018 ikke indfriet. Efteråret 2017 begyndte skidt, men blev efterfulgt af en god periode, der gav løfter om en top 6-placering. Målsætningen blev dog ikke indfriet i sommeren 2018, hvilket samlet set medførte noget lavere TV-indtægter og placeringspenge end forventet. I løbet af sommeren 2018 blev der desuden foretaget yderligere investeringer i spillertruppen.

Til gengæld oplevede OB for første gang i en årrække fremgang. Således gik tilskuertallet i efteråret 2018 frem med næsten 7% i forhold til 2017.

– Vores placering uden for top-6 i sæsonen 2017/2018 var ikke tilfredsstillende og levede ikke op til den målsætning, vi havde sat os. Selvom målsætningen ikke blev indfriet, så synes vi, at vi hele tiden tager små skridt, der rykker os som klub og som hold. Vi har desuden stadig stor fokus på vores talentarbejde og investering i vores Akademi, ligesom vi i 2019 kommer til at investere i bedre faciliteter til Superligatruppen i Ådalen, siger sportsdirektør Jesper Hansen.

Blandet udvikling for koncernens øvrige forretningsområder
For koncernens øvrige forretningsområder gav regnskabsåret blandede resultater, hvor flere områder blev påvirket af den generelle markedssituation.

For Odense Congress Center blev 2018 et år med højt aktivitetsniveau på messer, konferencer og events. På en lang række aktiviteter er forretningen præget af fornuftig indtjening, mens de mere klassiske aktiviteter er præget af hård konkurrence på markedet. En del af OCC’s nye strategi er at udfase en lang række af de klassiske aktiviteter, og til gengæld fokusere mere på events inden for f.eks. robotbranchen og e-sport. Et godt eksempel på dette er afviklingen af OdinCon, der blev et af årets højdepunkter i OCC, hvor e-sport eventen bød på mere end 20.000 dagsgæster og massiv medieomtale.

I efteråret 2018 åbnede Odense nye designhotel, Hotel Odeon, med 234 værelser centralt placeret i Odense midtby. Hotel Odeon har fået en god start, og kunderne har taget godt imod hotellets koncept og indretningen i klassisk nordisk stil.

Hotel Odense havde et godt 2018 med pæn stigning i såvel belægning som kundetilfredshed.

Cateringvirksomheden Kai Thor udviklede sig positivt i forhold til regnskabsåret 2017, og både event food og Kai Thors frokostordninger har haft pæn fremgang. Desuden blev en større ekstern kantinedrift for en international kunde igangsat i løbet 2018.

Hos Live Culture blev samlet set mere end 160.000 musik- og stand-up-gæster underholdt i løbet af 2018. Et af årets store højdepunkter blev sommerens Guns N’ Roses-koncert på Dyreskuepladsen i Odense. Generelt er koncertmarkedet i disse år præget af voldsom konkurrence og øget risiko i jagten på større musiknavne. Hos Live Culture er strategien fortsat at udvikle unikke events, hvor risiko og rentabilitet er fornuftigt afstemt.

Kapitaludvidelse
På Odense Sport & Events generalforsamling den 21. marts 2019 blev det besluttet at gennemføre en kapitaludvidelse for at ruste koncernen til fremtiden. Kapitaludvidelsen gennemføres blandt selskabets nuværende aktionærer, og her er der givet tilsagn om et kapitalindskud på 60 mio. kr.

Bestyrelsesformand Niels Thorborg siger:  – Til trods for mindre gode resultater de senere år, så er der fortsat et betydeligt og attraktivt potentiale i Odense Sport & Event. Tilsvarende er der opbakning fra selskabets aktionærer, og med kapitaludvidelsen styrker vi vores finansielle råderum. På den både udviser vi rettidigt omhu og giver mulighed for, at vi kan forfølge eventuelle muligheder, der måtte opstå hen ad vejen.

Forventninger til 2019
Samtidig forventer ledelsen i Odense Sport & Event et stærkt forbedret resultat for 2019, fordi der med afsæt i en ny strategi for koncernen og dens datterselskaber er positiv udvikling og gode tendenser at spore.

Først og fremmest er de sportslige resultater for OB i år langt bedre med en øjeblikkelig placering som nummer tre og dermed kvalifikation til mesterskabsspillet i Superligaen. OB er ligeledes i semifinalen i DBU Pokalen. Og på sponsorsiden og tilskuersiden er udviklingen også positiv.

Enrico Augustinus peger samtidig på, at f.eks. årets største messe i OCC, VVS-messen i maj, allerede nu kan melde alt udsolgt.

– Der er grund til, at vi kan se klart mere positivt på 2019, og at det er afspejlet i vores forventninger. Der er god fremgang på flere områder i koncernen, hvor den mest udtalte selvfølgelig er fodboldforretningen, hvor vi er med fremme i kampen om medaljer. Det skaber selvfølgelig større interesse hele vejen rundt og kan mærkes økonomisk, slutter han.

Om Odense Sport & Event
Odense Sport & Event A/S blev stiftet den 1. maj 2006 som en fusion mellem Odense Congress Center A/S og Odense Boldklub A/S. Selskabet ejes af en række private investorer. Godt et halvt år efter fusionen ekspanderede selskabet yderligere med købet af koncertbureauet JVB Concerts (nu: Live Culture) og i 2013 blev Odense Eventyr Golf føjet til paletten, mens 2016 introducerede cateringfirmaet Kai Thor A/S til OS&E-familien. I oktober 2018 åbnede Odense Sport & Event officielt Hotel Odeon, med 234 af byens mest eksklusive værelser og restaurant H.C. by Meyers, i hjertet af Odense.